سه‌شنبه 3 مهر 1397   15:58:29
...
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
ایمیل ارسال کننده:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
کد تصویری :
 
1396/12/9 چهارشنبه
نشست نمایندگان انجمن پیمانکاران عمرانی با مسئولان اقتصادی آذربایجان غربی
نشستی مشترک با نمایندگان انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان غربی در راستای بهبود فضای کسب و کار، با حضور نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان، معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین استان، با محوریت مشکلات حوزه بانکی درپروژه های عمرانی، اسناد خزانه و مسایل مالیاتی این انجمن که دارای بیش از دو هزار و سیصد شرکت عضو فعال است، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌غربی، نماینده وزیر و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به  استقبال وزیر اقتصاد  در راستای شفاف‌سازی مسائل و مشکلات بخش خصوصی و غیردولتی بر لزوم تشکیل منظم جلسات، گفت: در راستای اجرای ماده 15 قانون بهبود محیط کسب‌وکار و به‌منظور پاسخگویی به سؤالات و مشکلات انجمن پیمانکاران عمرانی استان که در حیطه وظایف دستگاه‌های استانی تابعه امور اقتصادی و دارایی ‌است و همچنین افزایش تعاملات فی‌مابین در خصوص پیشبرد اهداف اقتصادی مندرج در اسناد بالادستی کشور، با تأکید برش استانی آن، تلاش می شود تا اینگونه جلسات و نشستهای مشترک برگزار شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان‌غربی نیز،  ضمن ارائه گزارشی از مشکلات مالیاتی بخش خصوصی و خصوصاً شرکت‌های پیمانکاری، خلاصه‌ای از مسایل موجود را ازجمله تسویه اسناد خزانه اسلامی، لزوم حذف برخی از قوانین دست‌وپا گیر منطقه تجاری صنعتی ماکو، مشکلات شرکت‌های عمرانی در خصوص ناتوانی در اخذ تسهیلات ارزان‌قیمت با بهره کم برای سرمایه‌گذاران بخش عمرانی و مسایل موجود شرکت‌ها در مورد اعمال صورت ‌وضعیت‌های پیمانکاری و مطالبات مالیات بر ارزش‌افزوده در این حوزه را، بیان کرد.

فرهاد مداح علی با ارائه گزارشی از مشکلات مالیاتی بخش خصوصی و خصوصاً شرکت‌های پیمانکاری، خلاصه‌ای از مشکلات موجود پیمانکاران ازجمله، تسویه اسناد خزانه صرفاً بخش مالیات از  مالیات بر ارزش‌افزوده، امکان  تهاتر مطالبات جاری، یکسان‌سازی نرخ قدرت خرید با نرخ تورم و یا حداقل سود سپرده‌های یکساله، زمان‌بر بودن پروسه تخصیص، تحویل و امکان فروش اسناد خزانه، اطلاع‌رسانی دستگاه‌های اجرایی در خصوص اعمال حساب صدور تسویه  اسناد خزانه، استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی توسط فعالان اقتصادی در منطقه  آزاد بابت خرید کالا و خدمات خارج از منطقه آزاد، طولانی بودن و سپرده‌گذاری دیرهنگام اسناد خزانه بند (ز) توسط بانک ملی، مشکلات شرکت‌ها در خصوص ماده 186 و تبصره‌های مربوطه در خصوص استعلام بانک‌های عامل از امور مالیاتی، عدم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت با بهره کم به سرمایه‌گذاران بخش عمرانی، اعمال ماده 11 مالیات بر ارزش‌افزوده و مشکلات شرکت‌های پیمانکاری در خصوص اعمال  صورت‌وضعیت‌های پیمانکاری و اعمال بخشنامه سازمان امور مالیاتی کشور را مبنی بر معافیت مؤدیان خوش‌حساب از پرداخت 4 درصد مالیات علی‌الحساب را مطرح نمود.
در ادامه، معاون نظارت مالی و رئیس خزانه معین استان با اشاره به بهبود فضای کسب‌وکار و توسعه و تقویت فعالیت بخش خصوصی و غیردولتی در افزایش سرمایه‌گذاری و پیشرفت استان گفت: در راستای اجرای بند (و) تبصره 5  قانون بودجه مؤثرترین گام‌ها در این حوزه طی سال‌های 95 و 96 برداشته شده است که نمود آن کاملا مشهود است.

طهماسب حاجی‌حسینلو، افزود:  اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته موجب شد در سال‌ مالی 1396 در حدود 500 میلیارد ریال اوراق تسویه به مرکز مدیریت بدهی‌ها و مطالبات دولت ارسال شود و این اقدام گام موثری در راستای کاهش بدهی و مطالبات دولت و کمک به وصول درآمد‌های مالیاتی استان شد.

وی با تبیین نظرات قانون‌گذار در خصوص اوراق تسویه خزانه اسلامی اعلام کرد: برابر مفاد بند فوق، بدهی‌هایی که تا  پایان سال 1395 ایجادشده و در سامانه" سماد" امور اقتصادی و دارایی ثبت شده باشند با مطالبات قطعی دولت قابل تهاتر می‌باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اخذ عوارضی که از طرف امور مالیاتی باید صورت پذیرد افزود: در این خصوص باید جلسه‌ای با حضور مدیران امور مالیاتی جهت بررسی موارد موردنظر تشکیل شود.

رئیس خزانه معین استان، با بیان نکاتی در خصوص حفظ قدرت خرید در اسناد خزانه اسلامی بند (ه) تبصره 5 قانون بودجه اظهار داشت: اعمال درصد حفظ قدرت خرید در اختیار مدیران دستگاه‌های اجرایی است و به نظر می‌رسد جهت جلوگیری از برخورد سلیقه‌ای در مصوبه مربوطه باید تجدیدنظر گردد و حفظ قدرت خرید برابر مصوبه مربوطه از زمان صدور حواله و مسجل شدن بدهی‌ها تا سررسید اسناد خزانه قابل ‌محاسبه می‌باشد.
حاجی حسینلو در خصوص روند تسریع در صدور گواهی اسناد خزانه افزود: در جلسات عمومی ذیحسابی‌ها حتماً در خصوص تسریع در ارسال مدارک مربوط به اسناد خزانه تأکیدات لازم انجام خواهد شد و ضمن هماهنگی با بانک ملی نیز تلاش خواهد شد پروسه صدور گواهی اسناد خزانه در حداقل زمان ممکن انجام شود.
در پایان مقرر شد بمنظور بحث و بررسی مسائل و مشکلات مطروحه انجمن مزبور، جلسه آتی با مدیران  امور مالیاتی، بانکی و بیمه ای در محل انجمن پیمانکاران‌عمرانی برگزار و نتیجه اقدامات معمول، به مراجع ذیربط ستاد وزارت متبوع منعکس گردد.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
نشانی: میدان امام خمینی ـ خیابان باب همایون ـ خیابان صور اسرافیل  تلفن : 39909 فاکس: 39967627  کدپستی: 1114943661 پست الکترونیک: info@mefa.gov.ir